Dzieci uwielbiają plastelinę, ponieważ jest plastyczna, a zarazem kolorowa. Rodzice często obawiają się jej wręczenia smykowi – usunięcie elastycznej masy z dywanu, czy też kanapy bywa problematyczne. Wystarczy jednak kontrolować pociechę, a także wyznaczyć bezpieczne miejsce do zabawy. Nie każdy wie, że opisywany produkt ma pozytywny wpływ na rozwój.

Plastelina daje szereg możliwości, dzięki czemu dla dziecka stanowi źródło wielkiej frajdy. Wpływa ona także na umiejętności psychoruchowe, a więc warto jest poznać najważniejsze korzyści.

Rozwój zdolności manualnych

Lepienie z plasteliny uczy dokładności i skupienia. Koordynacja ruchowa dziecka nie jest początkowo zbyt rozwinięta, jednak wraz z upływem czasu może ono wykonywać coraz trudniejsze zadania. Wykonywanie postaci, czy też zwierzątek z barwnej masy wymaga sporej precyzji, co dla przedszkolaka jest sporym zadaniem. 

Niewątpliwym plusem jest fakt, że plastelina jest odpowiednia dla smyków w różnym wieku. Forma zabawy zależy więc od poziomu posiadanych umiejętności. Wiadomym jest, że starsze dziecko ma większe pole do popisu, ponieważ jest w stanie stworzyć o wiele bardziej złożone formy.

Stymulacja obu półkul mózgowych

Podczas zabawy plasteliną zwykle wykorzystuje się dwie dłonie, dzięki czemu pobudzane są obie półkule mózgowe. Ma to bezpośredni wpływ na sprawność umysłu. Maluch może nie tylko szybciej, ale również efektywniej przetwarzać nowe informacje. Stymulacja mózgu podczas zabawy odgrywa bardzo ważną rolę.

Lewa półkula mózgowa odpowiada przede wszystkim za logiczne myślenie, a prawa za emocje i uczucia. Plusem jest fakt, że omawiany produkt wycisza i uspokaja, a więc sprawdza się nawet w przypadku nadaktywnych maluchów.

Pobudzenie wyobraźni 

Plastelina pobudza wyobraźnię dziecka, co wpływa na jego kreatywność. Sposobów na ciekawe spędzenie czasu jest wiele. Maluch może ulepić nie tylko przypadkowe kształty. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzył serię powiązanych ze sobą elementów, które posłużą podczas innej zabawy.

Warto wiedzieć, że kształtowanie masy wymaga myślenia przestrzennego. Kilkuletnie dzieci mogą mieć problem z tym, aby wykonać to, na czym im zależy. Rolą rodzica jest to, aby pokazać, jak można wykorzystać plastelinę.

Trening logopedyczny 

Interesującym faktem jest to, że ugniatanie plasteliny stanowi także trening logopedyczny. Maluch podczas tworzenia mimowolnie rusza językiem w buzi. Ma to doskonały wpływ na umiejętność mowy, co zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się wad wymowy. Jest to również doskonała opcja w przypadku, gdy smyk wykazuje już nieprawidłowości podczas wypowiadania słów, czy też zdań. 

Ruch języka jest odpowiedzią na ruchy wykonywane dłońmi podczas ugniatania. Należy podkreślić, że ma on charakter samoczynny, a więc dziecko nie kontroluje go, ani nie skupia się na nim.

Nauka komunikacji

Wspólne lepienie z plasteliny to również okazja do tego, aby rozwijać umiejętności komunikacyjne malucha. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym, które dopiero uczą się składania pełnych zdań. Niewątpliwym atutem jest fakt, że dla malucha nauka nie będzie przykrym obowiązkiem, a wielką przyjemnością.

Rodzic może poprosić malca o to, aby opisał stworzoną przez siebie postać. Młodszy smyk może liczyć kawałki, czy też nazywać kolorów. Możliwości są niemal nieograniczone, a więc wszystko zależy od pomysłów opiekuna.

A gdzie szukać inspiracji? Na blogu Zabawka i Wyprawka można znaleźć kilka sprawdzonych propozycji na zabawę przy użyciu plasteliny. To sprawdzone miejsce, które pomaga rozpocząć przygodę dziecka z różnego rodzaju ćwiczeniami plastycznymi. 

Artykuł zewnętrzny